آثار و نمونه های تربیتی جشن تکلیف
بسیاری از علما و بزرگان دین نیز با همکاری در چاپ و تالیف رساله التشریف نگاشته ابن طاووس نیز موافقت خود ار با این اقدام اعلام نموده اند و سعی بر این داشتند تا به نوعی این سنت حسنه را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند تا پایدار و جاودان باقی بماند. از این میان محمد باقر شهیدی گلپایگانی که کار ترجمه و تالیف این رساله را برعهده داشت؛ نیز به این موضوع در انتهای ترجمه و برگردان کتاب به زبان فارسی اشاره کرده است که آقا بزرگ تهرانی بسیار پیگیر چاپ و تالیف این کتاب بودند که این خود حاکی از موافق ایشان از اجرا و برگزاری جشن تکلیف برای دختران و پسران تازه مکلف شده می باشد.
این موافقت ها رفته رفته تا جایی پیش رفت تا برخی از بزرگان به فکر برگزاری جشن دیگری تحت عنوان " جشن ادب " برای کودکان 7 ساله افتادند.
این موضوع نشان از این دارد که آثار تربیتی این رسم بسیار بنیادی می باشد؛ چرا که در زمان بلوغ کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد و انسان از لحاظ روحی و فکری آمادگی پذیرش حقایق اعتقادی و مذهبی را دارا می باشد. از سوی دیگر نیز آمادگی جسمانی وی نیز تا حدی می رسد که می تواند همه وظایف شرعی واجب خود را به جا آورد. در نتیجه آماده پذیرش احکام الهی و عبودیت پروردگار می گردد.
با توجه به تمامی این موارد و آثار شگفت انگیزی که در تربیت و رشد معنوی نوجوانان داشته است؛ موضوع برگزاری جشن ادب نیز به فکر بزرگان دین خطور کرد تا شاید این رسم نیز مبدا یک تحول در راستای افزایش رشد معنوی کودکان گردد.
همچنین اهل سنت معتقدند که این بدعت در رابطه مشمول همه نوع جشن و مراسمی اعم و از دینی و غیر دینی می باشد. چه مراسم هایی مانند طلب فاتحه برای اموات که دینی است و چه مراسمی مانند جشن تولد و ... که غیر دینی می باشد.